söndag 27 januari 2013

Ödmjukhet!

Har stått och lagat mat i nästan 3 timmar nu, som jag och Darling precis har avnjutit.
Måste få skryta lite och säga att jag är jävligt skicklig, kanske skulle skola om mig till kock..

Nu till saken.
Läste precis ett blogg-inlägg från en jag följer på Twitter. (hoppas personen ifråga inte tar illa upp att jag spinner vidare på detta lite). Inlägget hette Älskar eller Hatar.
Jag tolkade inlägget som så att om hon delade med sig av sin erfarenhet gällande hundar, delade med sig av en teori eller en metod, så fick hon 10 personer som sa -Riktigt bra, så tycker jag med. Och 10 personer som sa -Du är ju inte klok! Hur kan du tycka/träna så?!

Där har vi anledningen till att jag startade min blogg!
Så länge hunden inte far illa så kvittar det väl vilken metod någon annan använder sig av. Och jag tycker det är fruktansvärt orutinerat att bara döma bort en teori, jag tycker man ska till sig av allt alla säger och samla på sig så mycket tips och kunskap man kan.

Jag tycker inte att allt Cesar Millan gör är rätt alla gånger och i alla lägen, men jag försöker ändå titta på så många program som möjligt, just för att jag kanske får reda på något nytt. Eller han kanske har börjat använda någon ny metod som kanske kan fungera på någon av mina hundar.

Det samma gäller Fredrik Steen, jag sitter och lusläser varje nytt blogg-inlägg han skriver, av samma anledning som ovanför.
Och jag tar tips från Hundmannen, min sambo, min far, min mor, min syster, grannarna som tränar Rottis och Boxer på elitnivå, folk jag följer på Twitter och jägaren i höstas vars hund hade sprungit bort från jaktmarkerna.

Du kan inte läsa körkortsboken och sen tro att du kan sätta dig och köra en bil.
Man kan inte läsa en bok om lydnad och sen träna strikt efter metoderna som man läser till sig.
Man måste utveckla det som fungerar bäst för dig och hunden och för att kunna göra det så måste du läsa t.ex 374 böcker, ta tips från allt hundfolk du stöter på och skaffa så mycket erfarenhet du bara kan.

Och när du kan träna och sköta din hund på ett hälsosamt sätt så kanske du får för dig och skaffa en till hund. En hund som är en helt annan ras och har en helt annorlunda "motor" och psyke, och helt plötsligt så faller 50 procent av din erfarenhet bort. Metoderna du använde på den första hunden kanske inte alls fungerar på nästa hund och då måste du börja ta till dig av nya tips och utveckla nya metoder för den nya hunden.

Skaffa all kunskap som finns i hundvärlden, speciellt för din hunds skull. Och håll er lite ödmjuka och tänk på att vissa metoder fungerar för vissa, även om dom inte passar dig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar