söndag 13 januari 2013

Framför, bakom eller vid sidan av?

Ett litet inlägg till idag, enbart för att jag är på hugget nu när jag har blivit av med "bloggar-oskulden"!

Jag gick en promenad, i skogen, med hundarna innan idag och kom att tänka på ett inlägg som jag läste på Fredrik Steens blogg för ett tag sedan.

Det gällde detta med att var man ska ha hunden under promenad.
Fredrik Steen ville gärna ha sin hund gående framför sig, medan Cesar Millan yrkar starkt på att hunden ska gå bakom och eventuellt vid sidan av.

Jag håller med båda två!!

Jag vill gärna ha alla hundarna framför mig när jag går i skogen (okopplat) för att kunna läsa av hundarna i alla lägen, till exempel om det är vilt på G. Förutsatt dock att det är bra sikt framåt.

Jag vill ha hundarna vid sidan av mig när vi går kopplat, av den enkla anledningen att man ska ha kontakt.
Går hunden bakom så har jag dålig kontakt och går hunden framför så har den dålig kontakt.

Sist men inte minst, när hunden ska gå bakom.
Jag har lagt "bakom" på kommando. Det innebär att hundarna ska gå bakom mig, i min takt, utan att stanna och nosa eller kissa och utan att gå förbi. Det har gjort att dom skiter i allt runt omkring såsom vilt, andra människor m.m. Dom är så koncentrerade på att följa mig.
Jag har nytta av det när vi går i skogen på en smal stig med dålig sikt framåt. Skulle vi få möte med folk och hund mitt i en kurva så är det jag som tar "smällen". Det blir inte hundarna som möter den andra hunden först. Jag tar mötet och förhoppningsvis kan jag leda mina hundar till ett lugnt och fridfullt möte.

Så.... Nu lägger vi ner blogg och HundTankar för idag.

"ta tips ifrån allt och alla och utveckla det bästa för dig och din hund"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar