söndag 2 juni 2013

Lite allmänt om dagen.

Jag började titta på reprisen av "Hundens sämsta vän" på TV4.
Sanslöst att folk kan behandla djur på det viset, och att dom saknar den spärren som säger att detta är fel.
Och det som är ännu värre är nog dom som har spärren men ändå gör så här för att dom går igång på det på något vis.
Nä.... Skottpengar på sådana!!

Vart iväg till skogs idag med en Finsk Lapphund en Schäfer en Rottweiler samt en Rottweiler/Amstaff.
Förutom promenad så stod det lite lydnadsträning på agendan.
Tränade fritt följ, stanna på kommando, inkallning, skall och platsläggning.

Allt gick riktigt bra idag förutom Schäfern som slarvar lite i fritt följ, men det är bara när någon av dom andra hundarna går förbi oss, då vill han gärna öka takten och gå ikapp. Men jag får skylla på mig själv, det är ju inte ett optimalt tillfälle att träna just det bland en massa lösa hundar.

Platsläggningen gick riktigt bra, 2 minuter och alla hundar låg kvar.
Ska tilläggas att vi gick undan så hundarna inte såg oss.
Ska även tilläggas att placeringen av hundarna kan ha varit väldigt genomtänkt =)

Förutom detta så la vi lite "snabbspår" (Gå ut 200-300 meter i skogen, släpper en tennisboll, gå runt och ut igen.)
Det är underbart att se 45-50 kg Rottis flyga över stock och sten och nästan exakt där han tappade synintrycket, slå nosen i backen och springa rakt på tennisbollen.
Schäfern och Finnen kan detta så vi gjorde det hela lite svårare.
Finnen fick väldigt många vinklar i spåret, det tog lite tid men han fixade det.
Schäfern släppte jag på bakspåret. Skickade in honom i skogen där jag kom ut, och även det gick väldigt bra.

Det va allt jag hade denna gången, nu ska jag plåga er med lite kort istället.

Diablo, Navajo, Shiira och Diezel
 
 Jupp, He`s crazy!
 
 Navajo tycker vi är för långsamma.
 
 Shiira
 
 Shiira och Diezel
 
Navajo och Diablo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar