tisdag 26 februari 2013

Aktivera!!!

Förra veckan hade jag fruktansvärt mycket på jobbet. Jag var iväg ifrån 4 på morgonen till 7-8 på kvällen, och när jag kom hem så åkte Darling iväg till träningen eller jobb. Jag skulle mata och lägga töser, duscha och få i mig mat och sen blev det sängen för att upp och jobba vid 4 dagen efter. Helger blev upptagna med andra ansvar som skulle genomföras. Dom som blev lidande, i tidsbristen, va hundarna =(
Efter 9 dagar utan någon aktivering alls, så blev hundarna deprimerade. Inga glada svansar, dom bara låg i ett hörn och såg nästan ledsna ut........ Fruktansvärt
.
 Tycker jag läser och hör, rätt ofta, på forum i tidningar och ifrån andra hundfolk, att det inte är bra att aktivera sina hundar för mycket.
Jag tycker det låter lite konstigt för det måste väl ändå bero på vad för hund du har. Har du en hög-energisk hund så måste du aktivera den mer, har du en lugn hund så kanske den nöjer sig med mindre aktivering.

Vår Fiska lapphund kan absolut nöja sig med att ligga i trädgården en hel dag, utan promenader och annan träning medan Schäfern ligger och stress-flåsar som om det vore högsommar hela natten.
Syrrans Rottis hane kan få en ordentlig promenad, komma hem och sova 10 minuter och sen är hans energinivå på topp igen. Och då får hon ut och träna lite lydnad eller liknande. Min mor hade en Bichon Frise som tvär-vägrade gå på promenad om det va blött ute. Helst skulle hela promenaden vara på torr asfalt. Och Bichonen nöjde sig med det.
Svärmors Yorkshire terrier hade behövt konstant aktivering hela dagarna. Får inte han stimulans på en dag så flyger han runt som en raket i lägenheten.

När folk säger att för mycket aktivering inte är bra så tänker jag att man aktiverar över hundens fysiska förmåga. Att man pressar hunden längre än vad den klarar av, både styrke och konditions-mässigt. Det håller jag med om.... Men det är ju självklart!!

Å andra sidan så är hundarna anpassningsbara (till en viss gräns). Håller man hårt på t.ex 3 promenader på en timme, i veckan, så nöjer hundarna sig med det. Men ser man det ur en hälsosynpunkt så är jag övertygad om att både du och dina hundar behöver röra på er mer än så. En promenad på en halvtimme/timme varje dag i veckan gör bara gott för både hälsa och kontakt med hunden.

Vi försöker ge våra hundar en promenad varje dag och på helger tränar vi lite spår och lydnad. De gör bara gott och framförallt så tycker hundarna det är kul.
  








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar