söndag 13 januari 2013

Introduktion

Jag är en ung man på 30 år och har haft hund större delen av mitt liv. Enda uppehållet från hund var när jag flyttade hemifrån, gick in i något slags workaholic mode och hade helt enkelt inte tid med hund.

Första hunden i familjen va en gigantisk blandrashane. Jag kommer ärligt inte ihåg vilka raser det va i han men han va helt kolsvart och stor som en Sankt Bernhard. Efter det kom 2 stycken Schäfertikar som mina föräldrar tränade och tävlade på elitnivå med, (jag själv är uppvuxen i en blomsteraffär och på Marks BHK) samt en Västgötaspets tik, som vi tyvärr inte fick behålla så länge. Hund nummer 5 blev en Engelsk Springer Spaniel tik och månaden efter så tog vi över en Bichon Frisé som inte hade det så bra i sitt nuvarande hem.

Men Nu är jag välsignad med en Finsk Lapphunds hane (Navajo) på 4 år och en Schäfer hane (Diablo) på snart 3. Jag får även den stora äran att vara med och träna och uppfostra min systers Rottis hane (Diezel), Rottis/Amstaff tiken (Shiira) och svärmors fantastiskt stenhårda Chihuahua/Yorkshire hane (Elvis)
  

Finska Lapphunds hanen Navajo 


 Schäfer hanen Diablo



  • Tänkte jag skulle förklara lite vad jag menar med psykologi, träning och aktivering.

Psykologi: Delvis att kunna läsa din hund och se vad den tänker göra innan den gör det. Kunna se på din hund om den är arg, orolig/nervös, rädd, glad m.m och tips på hur man kan göra för att få bort oönskade beteenden samt förstärka positiva beteenden. Kommer även ta upp en del människo/hund psykologi. Många människor menar gott när dom gör något visst mot hundar men hundarna uppfattar det inte på samma sätt.

Träning: Det är bara allmän vardagslydnad. Att få till en snabb inkallning, lära hunden att sitta m.m.

Aktivering: Jag tycker att man ska ge sin hund en promenad varje dag minst, men naturligtvis så ska man ju anpassa det efter ras och energinivå. Mina hundar har en relativt hög energinivå så dom behöver rätt mycket aktivering för att må bra. Jag försöker gå med dom varje dag och på helger och lediga dagar så tränar vi person/sak-sök och spår. En hund som har överskottsenergi hittar på saker för att bränna energi som tex, gräva, tugga på pinna, jaga fåglar i trädgården =) m.m. Ska även ge lite tips på vad man kan aktivera sin hund med inomhus eller ute i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar