tisdag 5 februari 2013

Kontakt

Igår kväll så fick den ena tösen magsjuka, spydde ner hela sängen och så fortsatte det in på sena natten.
På morgonen så började det mildras för Linnéa och ungefär när hon spydde sin sista gång så började Nellie med sin första och sen höll hon på hela dagen.
Så denna dagen har gått ut på att hålla barn som spyr, tvätta kläder och koka nappar, flaskor och leksaker för att få bort alla bakterier.
Nu sover tösera och jag sitter här och försöker förneka min egna magsjuka. Det är inte fråga om om utan om när, just nu.

Men.... sluta klaga =)
Schäferns trampdyna såg väldigt bra ut idag, så jag och hundarna unnade oss en kort promenad, trots feber och magsjuke-tankar.
Den blev absolut inte lång. Jag tror vi gick ungefär 1 km bara, men det tog nästan 1 timme. Tänkte att jag skulle träna lite kontaktövningar med hundarna (passa på när jag inte orkar träna dom fysiskt).

Börjar i bagaget på bilen.
Hundarna ska sitta ner när jag öppnar, vara lugna och hålla ögonkontakt med mig innan jag säger varsågod. Här belönar jag inte med godis, jag tycker belöningen ligger i att dom får hoppa ut.
Sen innan vi börjar gå så står jag still bakom bilen tills hundarna börjar undra varför vi inte rör på oss. Efter en stund så ledsnar dom och när dom kommer och söker kontakt så är jag beredd med godis.

Nu när vi går iväg så är hundarna alltid lite stissiga och har mycket energi och efter en 100 meter så kan avståndet mellan mig och hundarna bli lite långt. Jag vill ha "avstånds-kontakt", att hundarna stannar upp och kollar efter mig lite då och då, men i början på promenaden kan det brista lite. När avståndet är för långt och kontakten för dålig så gör jag 90 grader och går rätt ut i skogen, 10 till 20 meter och sätter mig på huk. Efter en stund så saknar hundarna mig och kommer som skjutna ur en kanon. Likadant där, lugna och ögonkontakt innan vi börjar gå igen.

Nu när dom har lugnat ner sig och håller bra avstånd med bra kontakt så kör vi nästa övning.
När hundarna är framför så stannar jag, vänder mig om och väntar tills hundarna kommer runt och tar ögonkontakt. Jag gör dock inte den för många gånger under en promenad, det kan lätt bli tråkig för det händer inget spännande.

Sist men inte minst så kör vi det basala.
En godis i öppen hand i höjd med hundens huvud. Varje gång hunden försöker ta godisen så knyter jag handen och öppnar när hunden håller tillbaka. Fortsätter så tills hunden tar ögonkontakt och då får den godisen.

Ett tips som är bra för att få lugna hundar i skogen är att gå en sträcka, vända och gå tillbaka samma väg. Inte gå en slinga runt.
När man går sträckan tillbaka så finns det inga ny upplevelser för hundarna. Inga nya lukt och synintryck. Dom har ju redan luktat och sett allt första gången vi gick där. Hundarna blir lugnare och man kan passa på att berömma och uppmuntra det beteendet, i massor!

*Ta tips ifrån allt och alla och utveckla det bästa för dig och din hund* 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar