tisdag 25 juni 2013

Rutiner!

Kompetensen lyser med sin frånvaro på terminalen. Transportledaren har gått på semester och högste VD:n har fått för sig att han ska styra fjärrtrafiken. Det beslutet är ungefär lika dumt som att jag skulle bli kirurg för en dag.
Han har inte koll på hur mycket bilarna kan lasta, både när det gäller vikt och storlek, och han vet inte var i Sverige bilarna är, även om det är han som har skickat dit dom. Vilket resulterar i att 2 bilar kan åka till samma företag för att lasta samma gods.

Men jag ska bara härda ut i 3 dagar till sen så går jag på semester i 4 veckor.

Nu till mina jävla hundteorier.

Inlärning via vardagssituationer!
Man gör saker med hundarna varje dag som man inte tänker på, som i sin tur faller sig naturligt för hunden att göra innan varje specifik situation. Både positiva och negativa.

Varje gång jag öppnar ytterdörren ber jag hundarna flytta på sig, så att jag kommer åt dörren.
I början fick jag ge kommando, sen knäppte jag med fingrarna och efter ett tag så flyttade hundarna sig automatiskt när jag gick mot dörren. Allt på grund av rutiner.

Jag kan komma på mig att jag gör en rörelse med handen varje gång jag säger *ligg* till hundarna. Det har resulterat i att ene hunden lägger sig ner med bara handrörelsen men den andra behöver både kommando och handrörelse, ibland, för att lägga sig ner.

Varje gång jag ger hundarna mat så vill jag ha en stunds ögonkontakt med dom innan dom börjar äta, just som kontaktövning för "att börja äta" är en bra belöning på ett bra beteende. Nu sitter hundarna och stirrar på mig innan dom börjar äta.

Men något hände på en promenad härom dagen. Jag och hundarna gick på en grusväg och helt plötsligt så går båda hundarna och lägger sig i diket. Jag fatta inte vad dom sysslade med så jag kallade in dom, och sekunderna senare så hör jag att det kommer en bil.

Där hade vi inlärning via vardagssituationer. Varje gång det kommer en bil så kallar jag in hundarna och platsar dom i diket. Nu hörde ju hundarna bilen långt innan mig och dom gjorde det dom lärt sig, nämligen att gå och lägga sig i diket.
Förmodligen så förstörde jag det hela genom att kalla på dom, men nu vet jag om det till nästa gång och kanske fattar vad dom sysslar med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar